Lid in de kijker: Travelworld

In De Hoogvlieger 244 van november 2017 benadrukten Lieven en Annelies Bossaert dat ze met Travelworld dé verrereizen-specialist van België wilden worden. Een kleine zes jaar en een vernietigende coronacrisis later ging De Hoogvlieger de polsslag opmeten van een dynamische familiale touroperator die duidelijk niet bij de pakken is blijven zitten en de omzet in vergelijking met 2017 zo goed als zien verdubbelen heeft.

Een en ander is vanzelfsprekend het gevolg van het maken van de juiste keuzes en beslissingen, het bestendig uitbreiden en ‘finetunen’ van het groeiend aantal verre bestemmingen, het gediversifieerd aanbod van hotellerie, rondreizen en belevenisvakanties voor alle budgetten en het aantrekken van talentvolle medewerkers. Hoog tijd dus voor een nieuw portret.

“Vanzelfsprekend hebben we het met corona lang niet makkelijk gehad”, verduidelijken Annelies (37) en Lieven (39) in koor, “want buiten Malta hadden we eigenlijk in Europa geen enkel ander aanbod toen covid ongenadig toesloeg. Het waren inderdaad twee verschrikkelijke jaren, maar we hebben die, in tegenstelling tot een aantal andere spelers op de longhaul, gelukkig overleefd en die tijd genomen om ons aanbod verder te versterken en ons bedrijf nog meer te ontplooien. En kijk nu, drie boekjaren later staan we sterker dan ooit tevoren en zijn we heel tevreden met onze omzet, die we via de zeer gewaardeerde samenwerking van een legertje op en top professionele reisagenten kunnen realiseren. Eigenlijk is het Dubai, die er ons in de moeilijke pandemietijden voor een groot stuk heeft doorgetrokken en dit met nadruk op het succes van de Wereldexpo 2022, die massaal veel volk heeft gelokt, ook uit ons land. Covid heeft daar immers niet meer dan enkele maanden lelijk huisgehouden, zodat deze bestemming tijdens de tijden dat de wereld op slot was, toch nog vrij goed bereisbaar was. Dat zorgde ervoor in deze penibele dagen dat onze omzet voor 80 procent op Dubai draaide. Gelukkig voor ons. Overigens is deze ongelofelijke stad vandaag nog altijd goed voor een vijfde van onze verkoop inzake verre bestemmingen. En wie Travelworld zegt, weet dat er bij ons bestendig hemel en aarde wordt verzet om ons productaanbod te verdiepen en dat uiteraard op al de bestemmingen die we aanbieden.”

Voor elk budget

“Het goede nieuws in het hele verhaal is dat we vorig jaar, na de allerlaatste stuiptrekkingen van het covidmonster, vrij snel opnieuw op het goede spoor zaten. Dat komt natuurlijk door het feit dat veel van onze verre bestemmingen opnieuw opengingen, maar nog veel meer omdat wij als touroperator een bijzonder DNA hebben en niet in vakjes denken. Dat hebben heel wat reisagenten begrepen en doen er ook vlot hun voordeel mee. Het aanbod van Travelworld is nu eenmaal bijzonder ruim. Naast hotels, rondreizen, belevenisreizen, strandvakanties en zo meer, hebben wij een polyvalent aanbod en dat op al onze bestemmingen en dat voor elk budget. En dat is niet onbelangrijk want veel klanten zijn onterecht bang dat verre reizen steeds handenvol geld kosten. Zelfs voor Dubai hebben we best betaalbare pakketten en combinaties, in veel gevallen ver weg van de verblindende luxe die toch wel wat eigen is aan deze grandioze stad, maar waar je ook met een beperkt budget van een onvergetelijke vakantiebeleving kan genieten.”

Investeren in technologie

“We zijn daarenboven blijven groeien omdat we bestendig nieuwe bestemmingen ontginnen, maar minstens evenzeer omdat we zwaar hebben geïnvesteerd in de technologie die de reiswereld toch wel ten goede dooreen aan het schudden is. Omdat we ook hier op de afspraak willen zijn hebben we van onze website een handige tool voor de reisagent weten te maken. De reisagent kan via onze website makkelijk een hele resem taken afwerken, zoals prijzen opvragen en berekenen, gepersonaliseerde offertes afprinten en doorsturen en dit kan ook na de kantooruren van bij haar of hem thuis. Voor de klant die bv. om 22u. wil weten wat een veertiendaagse op Mauritius kost en met wie en wanneer er kan gevlogen worden, is het voor de reisagent een fluitje van een cent om met behulp van onze website, vrijwel onmiddellijk voor een afdoend antwoord te zorgen.

Een continue update via de feedback van de reisagent zorgt ervoor dat onze website bijna dagelijks gebruiksvriendelijker wordt.

We leven nu eenmaal meer en meer in een tijd waarop alles onmiddellijk moet gebeuren, wel reisagenten hebben aan onze in januari ll. grondig vernieuwde website een zeer nuttige tool.”

Voor de reisagent is onze grondig vernieuwde website absoluut een zeer nuttige tool.

“Bovendien staan wij borg voor een uiterst persoonlijke service en aangezien we allebei dagelijks actief achter het roer staan, zijn wij altijd zeer aanspreekbaar en dat geeft ons familiebedrijf toch een extra allure. Dat zijn zaken die de reisagent weet te appreciëren. In totaal werken we intens samen met, naar ruwe schatting, zo’n 1.000 reisagenten, waarvan 800 in Vlaanderen en 200 in Franstalig België. Ook de reisagenten van Avitour, TUI, Neckermann, Selectair, Travel Experts, Travel Counsellors en Connections bijvoorbeeld dienen zich vlot aan om onze producten naar hun klanten te brengen.

In het Nederlands hebben we voorlopig nog 2 brochures in print, maar met Franstalige brochures zijn we reeds in 2015 gestopt. Het is evenwel zo dat de klant graag een brochure mee naar huis neemt. In ieder geval zullen wij op onze brochures in de toekomst geen datum meer plaatsen, want dat zorgt voor een versheidsdatum die veelal onnodig overschreden wordt. Onze volgende verre-bestemmingbrochures zullen we indelen in Azië, Midden-Oosten, Caraïben en Indische Oceaan.”

Het moet echter gezegd dat de tijden grondig veranderen en door het wegvallen van collega-to’s zoals Uniclam en Rainbow, zijn we serieus aan het nadenken om onze belangstelling voor Franstalig België in de al of niet nabije toekomst een nieuwe spoorslag te geven. Dat is slechts één belangrijk item dat vandaag in onze pipeline zit en waarmee we hopen deze uitdaging tot een succesvol einde te kunnen brengen. Tevens kunnen we vandaag zeggen dat we het aanmaken van een Franstalige website in de nabije toekomst serieus in overweging nemen. We weten maar al te goed dat er op die markt een leemte is die wij met ons team mooi zouden weten in te vullen via een extra B2B-tool.”

Van 5 naar meer dan 30

“In een lang vervlogen tijd lag onze focus op amper een handvol bestemmingen, nl. de ABC Eilanden, Malta en Gambia. Vandaag zijn het er meer dan 30, wat ons aanbod niet alleen een heel stuk completer maakt, maar ook veel diverser en ook qua hotelaanbod gaan we veel breder: van een budgetvriendelijke 3* tot de meest luxueuze 5* plus. Vandaag zijn onze top verre bestemmingen Dubai, Mauritius, Malediven, Thailand en Indonesië. Voor de ontwikkeling van deze laatste bestemming hebben wij Katelijne Peeters aangetrokken. Zij is geboren in Indonesië en ze reist jaarlijks terug, waardoor zij deze bestemming kan kruiden met extra items en prima tips en dit uit persoonlijke ervaring en ver weg van de platgetreden paden.”

Betoverend reisaanbod

“In onze zoektocht naar nieuwe verre bestemmingen en de gestadige uitbouw van deze waarop we al een tijdje actief zijn, speelt natuurlijk het feit dat de vluchten vandaag behoorlijk duurder zijn geworden, een niet te onderschatten rol. Met fueltoeslagen erbij komen de prijzen vandaag al vlug tot het dubbele van voorheen. We kunnen nu eenmaal niets veranderen aan de hoeveelheid CO2-uitstoot van een vliegtuig dat naar de andere kant van de wereld vliegt, én terug! Dit euvel proberen we zo goed als mogelijk te verzachten door ons groeiend, maar tevens betoverend reisaanbod uit te breiden, waarbij een grandioze belevenis steeds centraal staat.

Duurzaamheid is een duur woord dat de jongste tijd in veel facetten van het leven centraal staat, maar op verre bestemmingen is dat vanzelfsprekend een moeilijke zaak. We zorgen er echter wel voor dat we alleen hotels en activiteiten aanbieden waar eco-vriendelijkheid centraal in het vaandel staat en die prat kunnen gaan op een officieel erkende duurzaamheidslabel.

Veel touroperators op Azië hebben regelmatig problemen met het vinden van bekwame gidsen. Gelukkig hebben wij in de voorbij jaren, door onze goede contacten, prima krachten kunnen inschakelen en ook dat maakt dikwijls een belangrijk verschil in de geslaagde en succesvolle beleving van een verre reis.

Wie bij Travelworld boekt weet al langer dan vandaag dat door dat alles dromen zeer goed werkelijkheid kunnen worden en dat kunnen delen met mensen waar je zielsveel van houdt is nu eenmaal een topper waar iedereen blij van wordt.”

“Om ons aanbod nog beter en doeltreffender naar de reisagent over te kunnen brengen, organiseren we regelmatig workshops, events en studiereizen. Recent was er daar bv. de derde editie van de Caribbean Latin Workshop in Drongen. We houden het in deze graag wat kleinschaliger dan die massa-events van vroeger waar 300 of 400 reisagenten op afkwamen. Wij proberen met onze events en workshops dan ook alle provincies aan te doen en we denken hierbij wel zeer zeker ook aan Limburg, toch een beetje een vergeten provincie als het over workshops en events gaat.

Inzake studiereizen staan er een vijftal op jaarbasis gepland. Momenteel werken we in dit verband aan bestemmingen zoals Mauritius, Malta, La Réunion, Thailand, Jordanië, India en Guadeloupe.”

VVR/UPAV Congres: sterk sein

“Wij waren vertegenwoordigd op het jongste VVR-congres in Portugal en blij dat VVR en UPAV hier samen voor de puike organisatie instonden. Er zijn nu eenmaal weinig events waarop Vlamingen en Franstaligen samen aan de bak komen. Naar samenwerking toe was dat een sterk sein en voor ons als touroperator zelfs super interessant want in het verleden moesten we om hetzelfde resultaat te halen op twee verschillende congressen present zijn. Ik hoop dat VVR en UPAV deze gezamenlijke weg ook in de toekomst verder zullen blijven bewandelen. Het is een prima initiatief en iedereen weet dat je op een congres, tussen pot en pint, een veel vlottere babbel in een ontspannen sfeer kan neerzetten dan dat je dat in een steriel reiskantoor kan doen.”

India en Jordanië

“Qua nieuwe bestemmingen pakten we recent uit met India en Jordanië. India is echter niet helemaal nieuw want we waren reeds in 2019 klaar om dit gigantisch interessant land in ons aanbod te lanceren, maar dan kwam spelbreker covid op de proppen. Dat wil met andere woorden zeggen dat we nu vier jaar aan ons India-programma hebben kunnen werken. We bieden India derhalve ook zo goed als volledig aan: van Radjastan tot het zuiden, maar ook met een extensie naar Nepal bijvoorbeeld. Onze rondreizen kunnen afgerond worden met standvakanties in o.a. Goa of De Malediven, maar ook unieke treinreizen, knappe boottochten, fraaie safari’s en beklijvende bergtochten, zijn vlot boekbaar. Een van onze 2 sales managers, Prashant Gora, heeft Indische roots en hij heeft alle uithoeken van dit continent bezocht en gezien en er met veel passie een extra reisdimensie weten aan te geven. We verwachten er veel van en hopen naar de winter toe veel reisagenten en hun klanten met dit nieuwe superaanbod te kunnen charmeren, want onze rondreizen met excursies en een betoverende beleving zal hier evenzeer boekbaar zijn voor hotels van drie en vier sterren tot 5 sterren.

Photographer: Zephyr_p

Onze andere nieuwkomer is Jordanië met rondreizen van 4 tot 11 dagen en dat is noch min noch meer een mooie aanvulling voor ons Midden-Oosten product. Hier zijn familie- en strandvakanties en rondreizen in een grandioze natuur en cultuur mooi meegenomen. Een bezoek aan het betoverende Petra blijft immers voor altijd in je reisgeheugen hangen. Bovendien vliegt Royal Jordanian Airlines, na tien jaar, straks vanaf eind oktober, opnieuw rechtstreeks van Brussel naar Amman.

De jongste maanden is er eveneens een merkbare groei in de belangstelling voor Singapore. Een prachtige bestemming die als verre citytrip leuk te combineren is met Bali of Maleisië bijvoorbeeld. Net voor covid toesloeg hadden we de Filippijnen aan onze portfolio toegevoegd. Deze minder bekende archipel is beslist een te ontdekken bestemming voor mensen die van natuur, cultuur en talloze tot de verbeelding sprekende eilanden houden.”

Door Yves Slabbinck
Foto’s: Travelworld

Travelworld
Tel.: 059/80.73.74
E-mail: info@travelworld.be
Website: www.travelworld.be en speciaal voor de reisagent: www.top-seller.be


31 juli 2023