Travitude, een reisorganisatie die van een LGBTQ-friendly-aanpak een must maakt.

Travitude, samentrekking van ‘travel’ en ‘attitude’. Een meer passende naam hadden Dieter Covent en Julie De Jaeger niet kunnen vinden want reislust en attitude is er bij beide zaakvoerders in overvloed. Aan moed is er evenmin een gebrek: Travitude zag in volle coronacrisis het levenslicht. “Ik denk dat elke ondernemer die zijn eigen bedrijf opstart af en toe wel eens denkt: ‘laat maar’, dat was bij ons niet anders. Anderzijds heeft de coronacrisis ons wel de tijd gegeven om zeer goed uit te zoeken wat we met Travitude zouden gaan doen, wat ons vandaag een helderdere visie geeft.”, aldus Julie.

“Een etentje bij de Mexicaan in Gent en de start van wat ‘Travitude’ zou worden, was een feit”

“We hadden beiden wel al wat ervaring opgedaan in het toerisme en wilden met die ervaring aan de slag, maar het ontbrak ons aan de durf om elk alleen de sprong te wagen. Ikzelf (Dieter) heb mijn eerste stappen in het toerisme gezet als reisleider op Mallorca. Na mijn studies Toerisme – en Recreatiemanagement aan de Erasmushogeschool Brussel ben ik vervolgens terechtgekomen bij Thomas Cook & Neckermann in Zwijnaarde. Daar heb ik ongeveer een jaar of drie gewerkt, tot mijn vroegere hogeschool mij plots opbelde met de melding dat er een vacature vrijkwam als docent. Op die manier ben ik vervolgens in het onderwijs gerold, al was ik ook in die job nog bezig met de toeristische sector en de bijhorende trends. Toerisme is dus nooit echt ver weggeweest.

Julie, op haar beurt, heeft vooral ervaring opgedaan bij de reisorganisatie Kriskras, waar de focus vooral ligt op groepsreizen voor 18 tot 30-jarigen. Ook zij werkt daarnaast als leerkracht in het secundair onderwijs. Op aanraden van een gemeenschappelijke vriend die wist van onze gemeenschappelijke ambities, hebben we een etentje gepland bij de Mexicaan in Gent, wat er dan uiteindelijk voor gezorgd heeft dat Julie en ik samen besloten hebben om Travitude op te starten”, zo vat Dieter aan.

“We kenden elkaar op voorhand, wat ervoor zorgde dat er wel een basis was van vertrouwen. Essentieel volgens mij als je samen zaken wil doen. Toch waren we ook geen superdichte vrienden die alles met elkaar deelden, wat ook wel moeilijkheden zou kunnen opleveren. Gaandeweg hebben we bovendien gemerkt dat we bijzonder complementair zijn en elkaar goed aanvullen. Julie kan goed overweg met cijfers en technologie, terwijl ik eerder de man van de communicatie en marketing ben”, gaat Dieter verder.

“Toen we op zoek gingen naar een naam voor onze zaak, zijn we natuurlijk ook op veel clichés gebotst. Toevallig kwam ik echter de naam ‘Travitude’ tegen. In de eerste plaats een samenstelling van ‘travel’en ‘attitude’, maar de term wordt ook als volgt uitgelegd: ‘When you feel grumpy and sassy because you miss traveling’. Een uitleg die ik heel toepasselijk vond tijdens de coronacrisis. Ikzelf had ook al een paar reizen moeten annuleren, dus kon ik me op dat moment wel vinden in het grumpy-aspect van de naam.”, lacht Julie. “Daarnaast is het natuurlijk ook een Engelse naam, wat ruimte creëert voor het internationale, wat dus positief is in deze sector en bekt het ook goed in het Frans.”

Travitude Julie

“De coronacrisis gaf ons tijd om vat te krijgen op de administratieve mallemolen en wat we met Travitude precies wilden doen.”

“We wisten op voorhand dat het allesbehalve simpel zou worden om in een land als België een dergelijk bedrijf uit de grond te stampen, maar ik moet toegeven dat er nog drie keer zoveel meer bij komt kijken dan we initieel hadden voorzien: lidmaatschappen, verzekeringen, website, boekhouding… Lesgeven over die zaken is één ding. Het effectief zelf doen, is iets anders”, lacht Dieter.

“De coronacrisis kwam, enkel op dat vlak dan, voor ons eigenlijk op een goed moment. Zo beschikten we in elk geval over meer tijd om alles goed uit te zoeken en een goed overzicht te krijgen over wat we precies wilden doen. Ook het ondernemingsplan en onze visie is op die manier veel klaarder geworden. Die visie is tijdens het brainstormen ook ietwat bijgesteld: op onze website staat bijvoorbeeld nog vrij prominent ‘open minded groepsreizen’ vermeld. Initieel wilden we dan ook vooral de focus leggen op de groepsreizen, vooral omdat Julie daar heel wat ervaring in had. Gaandeweg hebben we ingezien dat onze baseline It’s all about your journey” onze doelstelling beter samenvatte. We bieden nog steeds groepsreizen aan, maar onze hoofdfocus ligt nu eerder op het ontwikkelen van reizen op maat”, legt hij uit.

“We hebben ook een businesscoach en een communicatiebureau onder de arm genomen, aangezien we beiden geen ervaring hadden in het opstarten van een zaak. Onderweg zijn we zo ook wel op een aantal struikelblokken gestoten. Onderwerpen bijvoorbeeld waar we niets vanaf wisten of keuzes die we moesten maken om een consequente visie aan te houden”, vult Julie aan. “Om die keuzes weloverwogen te kunnen maken, hebben we ook marktonderzoek uitgevoerd waaruit we een aantal besluiten konden trekken die ons verder op weg hielpen.”

LGBTQ-friendly: niche waarbij evenwicht van groot belang is

“Het marktonderzoek gaf onder andere aan dat de LGBTQ-friendly aanpak het vooral goed deed in het groepsreizensegment. In de toekomst vermoed ik dan ook dat we, eens de groepsreizen weer min of meer op gang kunnen komen, ons hoofdzakelijk in dat segment zullen richten op de LGBTQ-community, aangezien we geloven dat daar nog veel ontwikkeling mogelijk is”, gaat Julie verder. “Wel is het ons al duidelijk geworden dat het ook om een moeilijk bespeelbare niche gaat. Reclame maken bijvoorbeeld vraagt steeds om een bijzonder evenwicht: de grens tussen reclame en (positieve) discriminatie is bijzonder dun. Daarnaast merken we ook dat de term ‘LGBTQ-friendly’ vaak wordt opgevat als ‘alleen voor LGBTQ’, terwijl dat zeker niet de bedoeling is. Zolang je er een open houding op nahoudt, is er geen probleem.”

“Het was voor ons al vrij snel duidelijk dat die LGBTQ-friendly-aanpak een must was”, klinkt Dieter gepassioneerd. “Het gaat om een niche waar volgens ons nog veel te weinig voor wordt ondernomen. In principe kunnen LGBTQ’ers bij gelijk wie terecht om een reis te boeken, maar er is amper een speler op de markt die zich openlijk op dat doelpubliek durft te richten. Bovendien zijn de vooroordelen en taboes rond geaardheid er vandaag nog steeds.”, vertelt Dieter gedreven. “Denk maar aan een koppel mannen dat samen een dubbele kamer wil boeken, zonder zich scheef bekeken te voelen. Ons doel is om mensen te ontzorgen, ook in landen waar LGBTQ nog niet volledig is ingeburgerd. Ik geloof heel sterk dat we met Travitude een verschil kunnen betekenen binnen het reizen voor LGBTQ en hun entourage. Bovendien evolueren we naar een maatschappij die steeds meer superdivers wordt. Het lijkt ons dan ook logisch dat we daarin als reissector mee evolueren”, geeft hij aan.

Travitude Dieter

“Persoonlijk contact en inspraak, daarna gaan wij aan de slag om de klant een bijzondere reis te bieden”

“Connect, care en create zijn drie woorden die onze manier van werken goed samenvatten. Met de term ‘connect’ willen we vooral het persoonlijke karakter van onze reizen in de verf zetten. We proberen echt te luisteren naar wat de klant precies wil en trachten daar zoveel mogelijk aan tegemoet te komen. Aanvragen verlopen dus niet louter via mail, wel via een persoonlijk gesprek. Bij de groepsreizen brengen we de deelnemers samen op onze ‘Connect & Go’, een vertrekvergadering voor afreis om met iedereen kennis te maken. Anderzijds staat de ‘connect’ ook voor het echt connecteren met het land en de bevolking ter plaatse.

Met het ‘care’-aspect doelen we vooral op duurzaamheid: onze groepsreizen tellen maximum acht personen, heel kleine groepjes dus, waardoor we ons vaak met minibusjes kunnen verplaatsen en niet altijd hoeven te vliegen. Daarnaast willen we als duurzame speler vooral de katalysator zijn voor de lokale economie op de bestemming. Het ‘create’-aspect zit hem vooral in het samenstellen van de reis op maat van de klant, die steeds volledige inspraak heeft in een transparant productieproces”, vervolledigt Dieter.

“Waar mijn expertise en contacten zich vooral situeren in Azië, is Dieter dan weer gespecialiseerd in Zuid-Amerika en de Spaanstalige landen”, geeft Julie mee. “Die aparte expertise is ook een voordeel, aangezien je op die manier ook een groter deel van de wereld in kaart kunt brengen. Door de komst van de coronacrisis hebben we ons natuurlijk wel moeten aanpassen: Ik heb heel wat informatie liggen om zaken te doen buiten Europa, maar door corona ligt dat nu natuurlijk al een tijdje te wachten. Ik heb vooral getracht om tijdens de crisis contacten te zoeken in het buitenland en, zodra het weer kon, er zelf op uit te trekken.”

“We werken 100% online. Daardoor hebben we geen fysiek kantoor nodig en maakt de locatie van waaruit we Travitude runnen weinig uit. Corona heeft een boost gegeven aan het ‘digital nomad’-gegeven en die werkwijze is voor mij ook wel een grote droom. We willen niet meer afhankelijk zijn van een specifieke plaats. “Bovendien verhuist Dieter in september naar Barcelona. Vandaaruit kunnen we op deze manier nog steeds perfect blijven Travituden”, aldus Julie.

“Het valt intussen op dat landen die momenteel al bereisbaar zijn – Sri Lanka en Costa Rica bijvoorbeeld – steeds populairder worden. We merken dat de mensen ongeduldig worden en graag opnieuw willen reizen. Vandaag horen we vaker en vaker: ‘Je kunt zo blijven wachten’. Dat is op zich natuurlijk positief voor de sector”, glimlacht Dieter.

Dat de twee fervente reizigers zijn, hoeft dan ook geen betoog. “Ikzelf hou er enorm van om lang op reis te gaan. Nu en dan, in de mate van het mogelijke, neem ik onbetaald verlof om pakweg vijf weken te reizen”, klinkt Julie bevlogen. “Zo heb ik een paar jaar geleden ook een drietal maanden in Azië rondgetrokken en heb ik een jaar in Australië gewoond en gewerkt. Hoe langer je ergens bent, hoe meer je het land en de bevolking leert kennen, wat voor mij echt wel belangrijk is tijdens het reizen. Het toppunt van geluk is voor mij om buiten Europa te zijn, zodat ik echt het gevoel heb dat ik in een andere wereld ben beland. Liefst ook zonder al te veel internet, zodat ik echt het land kan voelen en ervaren.”

“Ik merk wel op dat de coronacrisis het één en ander veranderd heeft wat reizen betreft. Reizen is iets duurder geworden, maar daarvoor ben ik eigenlijk eerder opgelucht. De marges in de sector zijn zo klein geworden dat het moeilijk wordt om nog diezelfde kwaliteit te bieden. De zin om te reizen is bij iedereen gelukkig wel nog steeds zeer groot, en ik heb de indruk dat mensen daar tegenwoordig ook wel een bepaald budget voor willen uittrekken”, zegt Julie.

“In de eerste plaats heeft de coronacrisis zeker het belang van de verzekering van de reisagent aangetoond: wie zelf een reis in elkaar gestoken heeft en die moest annuleren door corona, liep een groot risico. Daarnaast kan de coronacrisis zeker een opportuniteit bieden voor reisorganisaties zoals Travitude die zich richten op de meerwaardezoeker. We zien de toekomst dus best wel positief in want het aantal mensen die reist, en het enthousiasme waarmee dat gebeurt, neemt dag na dag toe. Er zijn dus nog heel wat mogelijkheden om verder te groeien”, zo sluit Dieter af.

Travitude Dieter en Julie

Korte vragen, korte antwoorden

Bestemmingen die nog op je verlanglijstje staan?
Julie: “Tibet en Nepal staan er al heel lang op, ook Patagonië.”

Dieter: “Colombia staat op nummer 1. Ik ben er ooit wel al eens geweest, maar had toen niet genoeg tijd om het land te ontdekken, dus ik wil zeker nog eens terug. Een land dat ook al heel lang op mijn verlanglijst staat is Canada. Normaal ben ik niet zo aangetrokken tot Angelsaksische landen, maar mede door alle nationale parken die er zijn, is Canada toch wel een land dat ik al een hele tijd wil doen.”

Is dit een job die je voor de rest van je leven wil doen?
Julie: “Ja, zonder twijfel. Op termijn wil ik zeker de overstap maken om volledig van Travitude te kunnen leven.”

Dieter: “Bij Jullie is die wens om de volledige stap richting Travitude te zetten al vrij uitgesproken. Bij mij is dat nog iets minder het geval, omdat ik de combinatie met het onderwijs ook wel tof vind. Al wil ik op termijn wel de verhouding veranderen tussen beide jobs.”

Wat is de eerstvolgende reis die je absoluut zou willen maken?
Julie: “Concrete plannen heb ik totaal nog niet, maar het is wel de bedoeling om in de paasvakantie opnieuw te gaan reizen. Sri Lanka en Mexico zijn de twee reizen die ik telkens door corona heb moeten annuleren, dus die blijven wel grote kanshebbers. Of Jordanië.”

Dieter: Ik verhuis in september naar Barcelona, dus momenteel reis ik iets minder, maar de Griekse Cycladen met een zeilboot, dat zou ik wel graag nog doen.”

Welke interessante boeken heb je onlangs gelezen of welke podcasts kan je aanraden?
Julie: “‘Get Real’, een boek over de verschillende redenen waarom mensen niet starten met hun droom en/of eigen zaak en manieren om die om te buigen in redenen om het wel te gaan doen.”

Dieter: “‘De Alfavrouwen’, waar ik heel wat tips over digital marketing uit heb opgepikt.”

Wat gaat er altijd mee in je koffer?
Julie: “Tijdens mijn jaar in Australië heb ik een walvisstaart gemaakt, die heeft de bedoeling om je te beschermen bij overzeese reizen. Die gaat altijd mee.”

Bedrijfsinformatie

Opgericht: 2021
Aantal kantoren: geen, wij werken enkel digitaal
Lid van: VVR

Aantal medewerk(st)ers: 2
Telefoon:
0477 32 31 88.
E-mail: info@travitude.be
Website : www.travitude.be

Tekst: Eline Van Wynsberghe
Foto’s: Travitude / Dieter Covent / Julie De Jaeger

Ons volledig ledenmagazine kan je online lezen via Issuu:


17 mei 2022